HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
02.01.2003
Palaute kurssista 581326-3
Java-ohjelmointi (syksy 2002), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 85.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
82 |
3,4 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
79 |
4,0 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
81 |
3,8 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
81 |
4,3 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
79 |
4,2 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
73 |
4,5 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
73 |
4,0 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
73 |
4,1 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
79 |
3,8 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
79 |
4,2 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
80 |
4,2 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
79 |
4,2 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
8 |
3,9 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
7 |
3,0 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
58 |
4,1 |
|
Yhteensä |
85 |
4,1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien syksyn kurssien keskiarvo oli 3,9.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Tanja Kabara |
21 |
3,9 |
3,9 |
3,4 |
Jaakko Nenonen |
14 |
4,4 |
4,1 |
3,3 |
Jaakko Nurro |
9 |
4,2 |
3,7 |
3,8 |
Tommi Rajala |
16 |
4,2 |
4,1 |
3,3 |
Hannu Räisänen |
7 |
4,4 |
4,2 |
3,3 |
Jaakko Saaristo |
9 |
4,6 |
4,4 |
3,3 |
Teemu Sjöblom |
6 |
4,4 |
4,3 |
3,0 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Päärakennuksen luentosalin isojen videotykkien toimivuus on tärkeää. Seinälle heijastetun materiaalin seuraus hieman vaikeaa heikkotehoisten tykkien kanssa.
- Äänentoisto parani lopua kohden, mutta tila oli vieläkin liian iso, meluisa ja projektori huono. Edessä sai niskansa kipeäksi, takaa ei nähnyt mitään.
- En mitn.
- Silmät kärsivät, kun joutuu katsomaan 2h valoteholtaan liian heikon projektorin kuvaa valoisassa salissa.
- En huomannut mitään oleellisia puutteita...
- -
- -Samat puutteet kuin edelliselläkin kurssilla, (ohjelmoinnin perusteet), täysin ala-arvoiset av-ominaisuudet, onneksi tilanteelle ollaan tekemässä jotain, näin ainakin ymmärsin.
- Maanantain laskariryhmän läppäri + videotykki -systeemi vaati aina vähän säätöä, mutta menetteli.
- Päärakennuksen salissa ei aina kaikki toiminut.
- Luentosalissa sangen kovat penkit....
- tentissä paperille koodaaminen.
- Ei tarpeeksi selkeää esitystapaa usein olleelle tilanteelle, jossa on yhtaikaa käytössä piirtoheitin ja videotykki.
- Huono sali, jos tuli viimeisten joukossa luennolle joutui istumaan sivulla eikä nähnyt taululle..
- Piirtoheitinkalvoista oli välillä vaikea saada
selvää. Johtui lähinnä piirtoheittimen epäedullisesta sijainnista.
- en mitään
- ei mitään
- En mitään.
- Ongelmia valaistuksen ja äänentoiston kanssa. Toisinaan oli luentoja jolloin ei kuullut paljon mitään ;-)
- Useampi laskariryhmä olisi voinut olla keskustassa
- Päärakennuksessa on vieläkin kylmä
- -
- pr S1 istuimet huonot
- No se äänentoisto vieläkin vähän takkuili
- Ei erityisiä puutteita
- Luentosali; usein kylmä, keskustassa, onneton videotykki&äänentoisto. Toisaalta, nyt kun olen käynyt myös Vallilassa luennoilla, niin keskustassa käyminen on kyllä ollut miellyttävämpää.
Odotan vain sitä, että kaikki pidetään Kumpulassa, eikä tarvitse reissata ympäri kaupunkia...
- Mikrofonit...
- Fabianinkatu 33, sali 1, päärakennuksen videotykki ei ole kovin valovoimainen ja sali on valoisa, TKTLn oma ikkunaton Auditorio on tässä mielessä käyttökelpoisempi, toisaalta minulle sopi hyvin, että luennot pidettiin nimenomaan keskustassa.
- jaa en.
- Jos halusi käydä luennoilla joutui ravaamaan keskustan ja Vallilan väliä aika paljon.
- Kuuluvuus vähän heikkoa.
- Olisi hienoa, jos valaistusta voisi säätää lamppukohtaisesti.
- ?
- Enemmän laskariryhmiä keskustaan olisi voinut olla.
- Salissa oli välillä kovin täyttä, eikä reunoilta oikein näe/kuule hyvin.
- Päärakennuksessa eivät kaikki välineet aina toimi. Äänentoisto on huono. Kannettava mikrofoni voisi olla hyvä.
- Kurssin harjoitukset olivat huomattavasti vaikeammat kuin kurssimateriaalin antama apu.
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Arvosana Hyvä.
- Erittäin hyvää. Vielä lisää käytännön esimerkkejä. Harjoitustehtävät tuntuivat usein vaikeammilta kuin oikeasti olivat tämän vuoksi. Teoreettisen tiedon soveltaminen suoraan tehtäviin hankalahkoa.
- Hieno kirja! Se Wiklamainen huumoritaju rupesi lopussa hieman tuntua...hmm...
- Hyviä, joskin lisää selittävää materiaalia olisin erityisesti nettiin kaivannut. Esim. lisää esimerkkejä ja "rautalangasta" vääntämistä.
- Hyvä kun oppimateriaali luettavissa helposti kaikkialta (netistä)
- Verkkomateriaali on melko hyvä sisällöltään, mutta sen ottaisi mielellään PDF-muodossa. Tosin, kurssikirjan osto varmaan kärsisi siitä :)
- Kirjan toinen osa olisi voinut rakentua vahvemmin opitulle tiedolle, eikä niin että toinen osa pyrkii olemaan täysin itsenäinen entiteettinsä.
- Kirjasta puuttuu esimerkkejä, jopa olennaista
esim. "Nelikenttä". Onneksi vahingossa huomasin sen kun katselin vanhoja koe kysymyksiä.
Kotisivuilla voisi olla jokin sivu mistä saisi kaiken lisätyn tärkeän matskun siis ainaki uudet hyvät esimerkit. Tämä auttaisi niitä jotka eivät käytä tätä netti matskuu hirveästi.
- Tehtävät eivät mielestäni olleet kauhean hyvin suunniteltu opettamaan uusia asioita.
- En käyttänyt kirjaa koska mielestäni verkossa oleva kurssimateriaali oli sen verran korkealaatuista että sitä seuraamalla kurssin pystyi suorittamaan.
- hyvä
- Oppikirja on hyvä, hintaansa nähden käyttöarvo on enemmän kuin kohdallaan, kahden kurssin kurssikirja ja toimee referenssikirjana myös java-ohjelmoijan tiellä.
- Kirja on hyvä.
- Hieman hajanainen (tuo webbikirja siis), mutta kyllähän se kertoo tarvittavat asiat.
- Kirja on mainio, nettimateriaali samoin
- Ei kommentteja.
- Verkkomateriaali oli hyvä, kirjaa en nähnyt.
- Tiiviisti esitetty kaikki olennainen, ehkä materiaali voisi olla hieman "väljempi".
- Hyvät!
- Ihan ok, saisi olla enemmän esimerkkejä vaikka netissä joita voi katsella ellei ihan ymmärrä. Kaipasin parempia selityksiä exceptioneista..
- Kirja on loistava ja on hyvä, että samat
asiat löytyvät verkostakin.
- tossueläimiä liikaa. Onko hyvä tyyli käyttää vanhoja /edellisen kerran laskaritehtäviä noin paljon?
- oikein hyvät ja selkeät
- netissä oleva monistemateriaali on erittäin hyvä.
- hyvä
- Kirja ihan hyvä.
- Kirjasta/verkkomateriaalista tuli varsin hyvin ilmi kaikki tarpeellinen
- Kirja on erittäin hyvä ja se, että oppimateriaalin saa myös verkosta, on hienoa.
- hyvät
- Selkeitä, mutta kaikkia asioita ei käsitellä tarpeeksi laajasti että aloittelijakin ymmärtäisi mistä on kyse
- Hyvä kirja, vaikeat harjoitukset
- Hyvä kirja.
- OK
- Osa esimerkeistä on jotensakin vaikeaselkoisia (muuten materiaali on kerrassaan oivallinen)
- Ihan OK
- Riittävät. Kurssin kotisivuilta löytyvä materiaali oli tarpeeksi kattavaa. Kirjaa en käyttänyt.
- Ok.
- Kurssimateriaali on erittäin hyvä.
- Arto Wiklan oma kirja sopii tarkoitukseen. Harjoituksissa en pidä siitä, että myöhemmät harjoitukset edellyttävät aikaisempien harjoitusten ohjelmien tekemistä. Jos tekee harvempia tehtäviä, niin silloin jää kyllä myöhemmätkin tekemättä. Jos kaikki harjoitukset olisivat itsenäisiä kokonaisuuksia, niin mielenkiinto voisi syttyä tehtävä tehtävältä vielä harjoitusten edetessäkin.
- Oppimateriaalissa oli ne asiat mitä pitikin.
"Syventävistä" asioista voisi koota jonkinlaista "verkkojatkoa"? (En siis halua sorsia tai sorsittaa kirjan ostajia vaan tarkoitan nimenomaan syventävää kamaa eli esim. linkkejä edistyneempien kurssien materiaaleihin tms.)
- Web-materiaali on hyvä.
- Kirja ei yksinään käsittele Javan tapoja toteuttaa perintä, pakkauksia eikä monia muitakaan laskareissa vastaan tulleita asioita riittävässä laajuudessa. Luennoilla käymätön joutui etsimään tietoa aivan muualta, kun kirjan tiedot eivät enää riittäneet. Yleisesti ottaen kirjan ohjelmoinnin perusteet osa on varsin hyvä, mutta java-kielellä osuudessa olisi vielä parantamista.
- Enimmäkseen riittävän selkeä, osaksi kuitenkin hankala / ero olennaisen ja epäolennaisen välillä epäselvää.
- Kirja selosti asioita välillä epäselkeästi.
En ole kirjaan täysin tyytyväinen.
- Kirjaa ei voi tajuta ilman, että on paikalla tunneilla :)
- Verkossa oleva materiaali on ihan riittävän hyvä.
Viitteitä muihin Internet-resursseihin olisi tietty kiva saada enemmän.
- Tokaa kertaahan noitakin nyt väänsin (viime vuonna pienemmällä motivaatiolla), kirja on hyvä...tosin pikkuVarasto esimerkki ei mielestäni ole kovinkaan selventävä...pikemminkin sekoittava, samaa voisi sanoa kuulaskurista.
Nämähän ovat OhPe:n asioita, mutta en sen kurssikyselyyn muistanut vastata.
Java puolella homma oli muuten selkeä, mutta olinko kipeänä/poissa kun rajapintaluokkia käsiteltiin? Niistä olisi ollut hyvä saada useampikin esimerkki, samallahan saa abstraktitkin luokat/metodit aasinsillalla käytyä.
- Erittäin hyvä materiaali!
- Ihan hyvä, mutta ei riittävä harjoitusten osalta.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Ei tarvinnut etsiä kissojen ja koirien kanssa kursimateriaalia ympäri yliopistoa, vaan materiaali löytyi netistä ilman, että tarvitsi jännittää mitä miinoja luennoilla kylvetään.
- Opettajan pyrkimys selkeyteen vaikeiden asioiden kanssa. Tästä kurssista saisi aikaan helvetin, jos opettajana olisi joku sirpaleinformaatiota jakeleva, mutta vaikeita harjoitustehtäviä antava opettaja.
- Alkueläinpornoa...
- --
- Harjoitustehtävät
- (toivottavasti) merkintä opintorekisteriotteeseen kahdesta opintoviikosta
- oppiii javaaa : )
Tulee hirvee himo oppii lisäää
- Luennot olivat ehdottomasti parasta antia...
- selkeä oppimateriaali
- En käynyt luennoilla kuin pari kertaa, joten en siksi kommentoinut Wiklan opetusta.
- -Wiklan täysin jäljittelemätön ja innostava luennointityyli. Asiat selitetään todella rautalangasta vääntäen, mikä on hyvä menevät varmasti jakeluun kaikille, vaikka välillä hieman tylsistyttäisi, lue se tiettyä turvallisuuttaa, koska tietää että jos asiaa ei ymmärrän niin kysymyksen voi esittää, omalla kohdallani tähän on kuitenkin ollut tarvetta aika harvoin.
- Suht. mielekkäät harjoitustehtävät.
- Sopiva etenemisnopeus, jos tekee kaikki harjoitukset oppii mielestäni hyvin kaikki perus-asiat, joista varmasti hyötyä myohemmin ohjelmoinnissa Javalla.
- Luennoitsija
- Arto Wikla on pedagoginen opettaja ja hauska persoona.
- Aihe :) Luennoitsija oli osaava ja innostava.
- Onnistumisen tunne harjoituksia tehdessä ja ymmärtäessä jotain luennolla tai kotona, mitä oli pitkään pohtinut.
- Hauskaa
- Hyvät assarit ja luennoitsija!!
- Hauskat harjoitustehtävät.
- Laskareista oli paljon hyötyä, luennot taattua laatua.
- kurssin aihe
- luennot
- Hyödylliset asiat.
- Javan oppiminen niin hyvin, että tarvittaessa "kaikki muu" on opittavissa helposti. Ts. tiedän miten tiedon saa.
- Java-taitojen oppiminen siihen pisteeseen asti, että tästä osaa jatkaa vaikka itsenäisesti Sunin tutoriaalien ja API:n avulla. Lisäksi se, että kurssilla käsiteltiin (ainakin luennoitsijan mukaan) jopa sellaisia asioita joita edes kaikki ammattikoodarit eivät osaa. Sai siis todella perusteellisen kuvan Javasta ja olio-ohjelmoinnista yleensä. Wiklalle vielä terveisiä, että olen käynyt melkein jokaisella ohjelmointiluennolla syyskuusta lähtien ja harvoin on ollut tylsää! Hieno opetustyyli!
- Luennot
- harjoitukset
- Onnistumisen ilo
- Hyvät luennot
- Tossu- ja alkueläimet!
- ne harvahkot hetket kun pysyi mukana :-)
- Graafisiin käyttöliittymiin tutustuminen.
- En tiedä.
- Ohjelmointi käytännössä.
- Olen kiinnostunut nimenomaan Java ohjelmoinnista kotikoneella.
- Jaa laskarit kai... hyödyllisintä.
- Laskuharjoitukset.
- Hyvät laskaritehtävät
- Lunttilappu-kokeilu kokeessa.
- Se, että opettaja onnistui opettavaisesti opettamaan Java-ohjelmointia.
- Hyödyllisyys jatkossa
- wiklan jutut.
- Innostunut opettaja.
- Tupakkatauot ja niiden apuopetus minuutit, helpompi kysellä asioita kasvotusten, kuin 200 muun opiskelijan katsellessa =D Ei nyt sentään.. parasta, sanoisin, että lunttilappu-idea. Se nousi sellaisena uutena rohkeampana kokeiluna, kokeen tuloksia ei vielä tiedetä, joten paha sanoa miten se vaikutti...ei voi sanoa oliko menestys vaiko fiasko. Oma lunttilappuni toimi kuten sanoit, koitin selventää asioita itselleni pieneen tilaan paperille ja opin ne siinä samalla. Rakennan vastaisuudessakin tällaisen "lunttilapun" per koe, mutta tulevaisuudessa jätän sen kokeen ajaksi laukkuun ;)
Lunttilappu oli minulle erityisen hyödyllinen, sillä olen huono termistöissä ja nyt ei käynyt kuin viime kokeessa, ymmärsin täysin olioiden toiminnan, mutta kun kysytään "kapseloinnista" niin menee sormi suuhun. Tiedän tietty, että rakenteet piilotetaan, mutta en todellakaan osannut kokeessa yhdistää sitä tuohon nimeen :P Vältyin näin typeriltä virheiltä..olennaistahan on ohjelmoinnin opiskelu, eikä sanastojen pänttäys..tosin kyllähän termejä tulee opiskella, mutta välillä niitä tuntuu olevan liikaa, "abstrakti tietue implementoi kirjastoluokkaa"
- Innostava ote.
- Itse aihe.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Teorian ja käytännön välillä on ohjelmoinnissa selvä yhteys, joka kuitenkin jäi nyt vähän ohueksi.
- ?
- Liian nopea tahti ja erittäin työläät laskarit.
- en muista
- Harjoitustehtävien aikavaatimus
- Liian usein tehtävät testasivat itsehillinnän rajoja vaatimalla käytännössä vain apinamaista koodin komppausta. Tehtävänantojen tulisi sisältää tarkempia rajoituksia, sillä joskus meinasi mennä hermot laskuharjoituksen pitäjän saivarrellessa pikkujutuista ("muistithan huomioida, että Tiibetin aikavyöhyke on 15 minuuttia edellä normaalia?"). Kurssin tulisi kuitenkin opettaa Java-ohjelmointia ja sen eri tekniikoita.
- ehkä lopun kiire...
sillä itse kaipaisin myös kaikkee mikä liittyy konkreettiseen ohjelmointiin.
Toisaalta sen kerkee kyllä itekki opiskeleen...
- Tehtävien mekaanisuus
- Ehkä laskariryhmä johonka osallistuin ei oikein päässyt vauhtiin, tai siis ihmisiä ei kauheasti kiinnostanut keskustella asioista.
- -
- -Jotkut asiat tuntuivat aika hankalilta, kun ollaan jo todella syvällä javan uumenissa, kurssilta sai kuitenkin todella hyvän kuvan javasta, miksi se on niin kaunis ja hyvä :-).
- Epäoleellinen (i++)-- a++ (--i)a++ - tehtävä :)
- Harjoituksissa vähän liikaa toistoa taulukoiden kanssa.
- Aloittelevalle ohjelmoijalle kurssi on vaativa. Todella paljon asiaa lyhyessä ajassa ja ulkoa opettelua kun ei täysin tajua asioita. Harjoitustehtäviin meni joka kerta mahdottoman paljon aikaa eli osa jäi sen takia tekemättä.
- Liian työläät harjoitukset
- En osaa sanoa.
- Liian tiivis paketti. Esim yksissä viikkoharjoituksissa voi olla useita erilaisia laajojakin aihekokonaisuuksia.
- Tehtävät lähes samoja kuin edellisinä vuosina, aloitin kurssin viime vuonna ja oli muutama tehtävä tehty, joten ei ollut hirveän motivoivaa tehdä ne uudelleen, vaika tiesi että pitäisi, jotta oppisi enemmän.. Huono luentosali, minulla on ollut selkä huonona enkä ole viitsinyt mennä luennoille koska tuolit ovat niin epämukavia etten pysty keskittymään..
- Vaikea sanoa, ehkä se, että todella uusia asioita päästiin käsittelemään vasta parina viimeisenä viikkona.
- harjoitustehtävät olivat hyvin työläitä, mutta mielenkiinnottomia.
- jaa a
- en voi sanoa
- En keksi mitään.
- Kurssi olisi voinut olla hieman harjoituspainotteisempi.
- Tilat ja laitteet. Saliin 1 pitäisi vihdoin saada sellainen äänentoistolaitteisto, jolla opiskelijat kuulevat luennoitsijan äänen ilman, että hänen täytyy olla jatkuvasti aivan kiinni mikrofonissa.
- Kurssi on turhan hankala sivuaineopiskelijalle, jolla ei ole aikaa viettää koneen ääressä 5h/päivä. Luennoilla pysyy joten kuten mukana, mutta harjoitus tehtävien kanssa turhautuu jos ei saa 3h mitään järkevää aikaseksi.
- Vaikeus
- Työläs kahden ov:n kurssiksi.
- Hyppy leikkimielisistä alkupään harjoitustehtävistä loppupään tekstitiedostoja käsittelevin tehtäviin saattaa nyrjäyttää jonkin tarpeellisen ruumiinosan. On hyvä, että asiat opetetaan maanläheisesti, mutta pitkin syksyä tähän tottuneena oli yllättävän vaikea yhtäkkiä pakottaa itsensä ajattelemaan varsin abstraktisti
- oma laiskuuteni
- Kurssin lyhyys. Aikaa ei tuntunut riittävän kurssin loppuvaiheessa, juuri kun asiat alkoivat käydä kaikkein kiinnostavimmiksi.
- Hurja etenemisvauhti. Kun on vasta oppinut ohjelmoimaan, oli Java-kurssilla aika tiivisti asiaa.
- Paljon aikaa meni erilaisten tärkeiden ja vähemmän tärkeiden kysymyksien vastaamiseen.
- Ehkä harjoitusten hyödyttömyys, jos niitä ei pystynyt tekemään säännöllisesti ja peräkkäisesti. Pienemmät tehtävät myöhemmissäkin harjoituksissa olisivat auttaneet tähän.
- Ei ollut kovin mukavaa huomata ilmoitusta torstaina 5.12.
java-ohjelmoinnin sivuilta että "tänään vikalla luennolla..."
Varsinkin kun opetusohjelmassa päivämäärät olivat ihan väärin:
http://www.cs.helsinki.fi/opinnot/syksy02opetus.html#cum_laude
Luulin todella että ensi viikolla olisi vielä luentoja ja silloin
olisi koevihjeet. Olen muuten käynyt jokaisella luennolla,
mutta olin sairas, joten kävin vain harjoitusryhmässä kun
tehtävätkin oli tehty. Jos olisin tiennyt että viimeinen luento
on tänään, olisin mennyt sinne kipeenäkin.
Ehdotus: kurssin kotisivuille (etusivulle) oikeat päivämäärät alusta lähtien!
- Laskareissa ei ihan (läheskään) joka virheeseen ehditty henkilökohtaisesti puuttua.
Mielestäni "en viitsi tästä enää mainita, se ei kuulu tämän kurssin sisältöön" on perin demoralisoiva.
- Luentojen ja laskareiden välinen fyysinen välimatka
- Alkaa välittömästi heti ohjelmoinninperusteiden jälkeen so. ennen ohj.perusteiden koetta.
- Se, ettei siellä menty sen pidemmälle kuin mentiin, mikä tosin on ymmärrettävää aloittelijoita ajatellen.
- Kurssin heikkous on ilman muuta liian suuri
työläys (vaatimustason tiedän vasta kun olen
ollut kokeessa)
- Päällekäisyys muiden kurssien kanssa.
- Nopea tahti.
- Sanoit, tentin valmisteluluennolla, että rajapintaluokat ovat hyvin epätodennäköisiä kokeessa, vara tärppi oli kuulema polymorphismi. ...ilman laadukasta lunttilappua olisi tämä mennyt seinille, opiskelin polymorphismin täysin, mutta lähestulkoon skippasin rajapintaluokat, onneksi ne tuli kirjoitettua lappuun...tämä oli siis ainoa konkreettinen hyöty jonka lunttilapusta kokeessa sain.
- Kappaleesta 5 lähtien asioita tuli liian nopealla tahdilla! Kaikkea ei ehditty millään myöskään harjoitustehtävien avulla oppia. Tuntui, että loppuosan asiat "kaadettiin" päälle ja suurin osa valui hukkaan. Kuitenkin ko. osa kurssista oli se erityisen mielenkiintoinen!
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Harjoitustehtävien vaatiman osaamistason saavuttaminen olisi helpompaa jos käytännön esimerkkejä olisi lisäksi vaikka jonain itseopiskelumateriaaliliitteenä verkossa. Onhan niin että jos oikeasti ymmärtää heti ihan kaiken mitä Wikla sanoo, niin osaa tehtävät, mutta kiire tuli. Taas.
- Vaihtoehtoiset luentoajat
- Jakamalla kurssi esimerkiksi kahteen osaan, pää- ja sivuaineopiskelijoille. Pääaineopiskelijat ovat muita huomattavasti korkeammalla ennakkotietotasolla, eivätkä tarvitse mielestäni samantasoista opetusta kuin sivuaineopiskelijat.
- Tehtävänannot tarkemmiksi ja laskareiden pitäjiä voisi neuvoa keskittymään tekniseen puoleen. Kukaan ei tule _koskaan_ käyttämään harjoituksena tehtyä henkilö-luokkaa!
- Parantamalla tehtäviä ja tuomalla asiat enemmän esiin kokonaisuutena
- Laskaritehtäviä voisi tarkentaa koska usein kävi niin että tehdyt ohjelmat erosivat opiskelijoiden kesken huomattavasti koska monissa tehtävän annossa oli paljon tulkinnanvaraa.
Toisaalta, se ei ehkä aina ole huonoa asia.
- -
- -Kurssi on jo niin hyvin tuotteistettu että epä juuri mitenkään, graafista käyttöliittymää käsittelevän luvun voisi muuttaa jos swing aikaan, eli hieman modernisointia, kiitos :-)
- Ehkä selvittää paremmin, mitkä asiat kuuluvat tämän kurssin piiriin (ja mitkä kuuluvat Ohjelmoinnin perusteiden asioihin), nimim. vain Java-kurssille osallistunut.
- Sivuaineopiskelijoille oma harjoitusryhmä tai opintopiiri
- Viittaan tässä em asioihin.
- Paremmat tilat (rakentakkaa tarpeeksi suuri sali exaktumiin!!) ja enemmän harjoituksia keskustaan (tai paremmilla ajoilla).. Parempia assareita jotka osaavat asiansa eivätkä pelkää puhua..
- Ehkä harjoitustehtäväpuolella olisi parannettavaa. Yleisesti kuitenkin hyvä.
- enpä osaa sanoa.
- ?
- En tiedä.
- Tiedän että labrakurssilla ohjelmointikokemusta tulee (jos tulee), mutta ehkä laskareiden muodossa olevaa harjoitusta voisi olla vielä hieman enemmän ohjelmointirutiinin saamiseksi. Laskareissa kun saa heti kommenttia siitä, onko jokin tehty oikein/väärin tai hienosti/rumasti.
- Johdatus sovellussuunnitteluun -kurssin ja tämän kurssin yhteistyötä voisi hieman kehittää. Vaikkapa niin, että molemmilla kursseilla käytäisiin läpi joitakin yhteisiä esimerkkejä, niin oppisi ehkä paremmin ymmärtämään UML:n ja ohjelmoinnin välistä yhteyttä.
- Pakkausten käsittelyä luennoilla. Meni hiukan ohi niiltä osin ainakin ensimmäisellä kerralla.
- Ohjausryhmät harjoitusryhmien lisäksi. Niissä voisi tehdä harjoitustehtaviä ja saada niihin apua.
- Voisi kukaties tehdä ylimääräisen (pienen) tietopaketin unixin komennoista niille, joille sen käyttö on aivan vierasta, koska sellaisia ihmisiä kurssilla kuitenkin on. (Piti laittaa tämä jo ohjelmoinnin perusteet kurssin palautteen yhteydessä, mutta unohdin) Toisaalta opiskelija saa uskomattomia onnistumisen elämyksiä huomatessaan, mitä kivaa (ja miten) tapahtuu esimerkiksi peruskomennoilla rm, mv, ja cp... :)
- en osaa sanoa
- Oppimateriaalin luku 3:een käytettiin mielestäni liikaa aikaa. Siitä olisi ehkä voinut karsia ja sen sijaan keskittyä enemmän loppupään asioihin.
- ?
- Ehkä vähän lisää aikaa graafisille käyttöjärjestelmille Javassa.
- Aikaisemmissa kohdissa olen jo jotain kommentoinnut.
- Jaa kyllä kai sitä voi.
- Kurssin voisi venyttää pidemmälle ajalle, esim. koko syksylle 1 luento/viikko. Näin asioiden sisäistämiselle jäisi enemmän aikaa. Nyt tahti oli aika kova.
- Enemmän opintoviikkoja (kuten varsinkin
OhPesta)
- ?
- Laajempi kurssi, enemmän aikaa, enemmän ovareita?
- Viikon tauko OhPen ja Javan kurssien väliin... koe sitten vaikka myöhemmin tms. Olivat vähän liian peräkkäin, vaikkakin yritetty parhaan mukaan yhdistellä (laskarit sopivat kertaustehtöviksi Javan ekalla kerralla yms.)
- Jos saatais 1 opintoviikko kurssiin lisää ja samalla 2 luento- ja harjoitusviikkoa lisää, asiat menisivät paremmin perille myös tällaisille "tyhjästä opiskelun aloittaneille".
- Materiaaliin enemmän apua kurssin harjoituksiin nähden.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Harjoitusryhmässä oppii sen mitä muut osaavat. Tehtävät käydään hopihopi läpi ja kaikilla on kiire kotiin. En mielestäni hyötynyt ryhmästä juuri mitään. Ratkaisujen katsominen itsekseen auttoi.
- Kuiva, selosti vain mallivastauksista yksityiskohtaisesti detaljeja. Ei tuonut olennaista esiin. Ei osannut auttaa ymmärtämään asioita.
- Toiseksiviimenen harjoituksen mallivastaukset kuulemma pidemmät
kuin ohjelmoinnin harjoitustyö... Liian monimutkaiset tehtävät...
- Harjoitusryhmän vetäjä selitti asiat hyvin selkeästi, joka on hyvä jos asiasta ei ollut oikein kärryillä. Toisaalta perinpohjainen selittäminen söi vähän liikaa aikaa itse harjoitustehtävien lävitsekäymiseltä
- Rajalan Tommi voisi hieman aktivoida otettaan ja selittää asioita itsekin passiivisen istumisen sijasta. Sitä kelloakin voisi katsella välillä ja keskittyä niihin tärkeisiin tehtääviin. Laskarit ovat venähtäneet usein yliajalle, tehtäviä on alettu esittää kun aikaa on jäljellä noin puoli tuntia ja silloinkin aina siitä ensimmäisestä ja helpoimmasta tehtävästä aloittaen.
- meitä oli ryhmässä lopuksi vain 5-6 joten ei tullu välttämättä hirveästi ryhmä työtä...
eikä nähny mitään hirveen erikoisia virityksiä
- -
- Harjoitusryhmän pitätä osasi asiansa ja neuvoi mielellänsiä, motivoi opiskelijaa ja kannusti vaikka välillä vaikuttikin hankalalta, jos joku laskaritehtävä oli jäänyt tekemättä, kyseli miksi tehtävä oli ollut hankala, sanoi selvästi jos joku asia on merkityksetön, painotti tärkeitä asioita.
- Harjoitukset olivat yllättävän mukavia ja ilmapiiri oli hyvä.
- Kävin myös ryhmissä, joissa vetäjinä Jaakko Saaristo ja Hannu Räisänen. Olivat vallan hyviä opastamaan ja ohjaamaan vähän heikompitasoistakin. Tommi Räisäsen selityksistä oli ajoittain hiukan hankala saada selvää.
- Liian työläitä. Tällä työläydellä pitäisi saada ainakin 6 ov:tä. (1 harj on melkein yhtä paljon kuin ohj.harjtyö = 2 ov)
- Harjoitukset ovat niitä, joilla nämä asiat voi oppia. Näen ne välttämättöminä oppimisen kannalta. Joskus kaipasin enemmän ryhmiin "oppivaa" ilmapiiriä, "kuulustelevan" ilmapiirin sijasta.
- Kävin ensin Tanja Kabaran ryhmässä, mutta huomasin pian etten oppinut mitään siellä, hän ei kommentoinut tehtäviä vaan esimerkkiratkaisuja, joten en ollut varma olinko tehnyt oikein.. Sitten kävin perjantain (10-12) ryhmässä, jossa vetäjä osasi asiansa ja opin paljon enemmän..
- Iso parta.
- :)
- Harjoitusryhmä oli sopivan pieni, mikä lisäsi eri ratkaisujen läpikäynnin laajuutta. Laskareissa käytiin hyvin läpi sellaisiakin ongelmia, joita luennoilla ei ole välttämättä tullut vastaan.
- Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämisessä, jos oli saanut melkein tehtyä tehtävän tai oli tehnyt sen hiukan eritavalla.
Jos tehtävässä ei ollut päässyt alkua pitemmälle, niin ei se laskareissakaan kokonaan selvinnyt. Laskareiden pitäjä ei osannut selittää kaikkia asioita riittävän selvästi, vaikka yritys oli kova.
- hyvä, kun laskariryhmiä on myös iltaisin (työssäkäynnin takia päiväryhmät ovat mahdottomia)
- Laskaritehtävät voisivat viedä vähän vähemmän aikaa!
- Eroja pitäjissä. Vierailin ryhmässä jonka vetäjä sopisi paremmin nyrkkeilykehään.
- En juurikaan näynyt harjoituksissa
- Harjoituksissa käsiteltiin sopivasti käytännönläheisempiä asioita, joita ei luennolla taas käsitelty.
- Kurssin alkaessa oli päällä Ohjelmoinnin perusteet -kurssin tenttiin lukeminen, joten harjoitusten tekeminen kärsi siitä ja koska ei aluksi saanut tehtäviä tehtyä, tuntui, että on tippunut kärryiltä, eikä niitä tullut sitten tehtyä kovinkaan paljon jatkossakaan.
- Ajankäyttöä harjoitusryhmässä voisi miettiä hieman.
- Edellä oli jo jotain. Harjoitustilanteen luonne riippuu paljon siitä millainen porukka sattuu olemaan ryhmässä. Pienemmät ryhmät tietysti edistävät hyvää lopputulosta.
- Jaa ei kummempia.
ks. kysymys 13.
- Totta on, että suurin harjoitustehtävien antama hyöty on harjoitusten tekeminen harjoitusryhmissä käymisen sijaan.
- Pätevä ope. Voisi jopa joskus ajatella semmoista, että laskarien lisäksi vetäjät voisivat
pitää jonkinlaisen 45min kertauksen kurssin sen viikkoisista asioista ennen laskareiden
kimppuu käymistä? Näin ollen jos missasi luennot, olisi toivoa pysyä kärryillä ja
heikommat saisivat tarvittua lisäapua.
- Harjoituksia oli liian vähän.
- Kävin myös Jaakka Nenosen ryhmässä. Molemmat olivat varsin päteviä.