HUOM: Laskuharjoitusryhmä tiistaina 23.4 16-18 on peruutettu. Ryhmäläiset voivat vierailla muissa ryhmissä.

HUOM 2: Harjoitustehtäväpisteitä (htp) on yhteensä 33. Sen pakollisen arvosanaan vaikuttavan pisteen saa siis 10 htp:llä ja 12 arvosanaan vaikuttavaa pistettä 27 htp:llä. Esimerkiksi nämä LH 6:n 5 tehtävää tekemällä saa 3 pistettä ja kurssin arvosana nousee yhdellä pykälällä, jos oli ennen viimeistä harjoitusta koossa 10 htp:tä (esim. arvosana 1+/3 nousee arvosanaksi 2-/3).

HUOM 3: Jos et saanut pakollisia 10 htp:tä harjoituksista, voit pyytää luennoijalta lisätehtäviä. Lisätehtävät on palautettava ennen koetta.


Tietokoneen toiminta, K2002, LH 6

Käsitellään harjoituksissa viikoilla 17 (23-25.4.2002)
  1. Java ohjelmia (tavukoodia) voidaan suorittaa (ainakin) neljällä eri tavalla: tulkitsemalla, tavallisella käännöksellä, Just-In-time -käännöksellä tai suoraan Java-suorittimella.
    1. Anna esimerkkejä tilanteesta, jolloin tulkitseminen olisi parempi kuin muut vaihtoehdot. Perustele, miksi muut tavat olisivat huonompia.
    2. Anna vastaavat esimerkit ja perustelut tilanteista, jolloin muut e.m. vaihtoehdoista olisivat parhaita vaihtoehtoja.
    3. Mikä olisi paras vaihtoehto (Java) ohjelmoinnin harjoitustyön suorittamiseen? Miksi?
    4. Mitä prosesseja järjestelmässä tarvitaan ohjelman suoritushetkellä, jos Java ohjelmaasi MyProg suoritetaan 1) tulkitsemalla, 2) tavallisella käännöksellä, 3) Just-In-Time -käännöksellä tai 4) suoraan Java-suorittimella?

     

  2. Java virtuaalikone. Tee seuraavat oletukset. X, Y ja Z ovat paikallisia muuttujia numero 3, 4 ja 5. Tbl osoittaa 20 alkioiseen taulukkoon ja se (Tbl) on talletettu paikalliseen muuttujaan numero 6.
    1. Anna konekäskyt, joilla X:n arvoa kasvatetaan 5:llä.
    2. Anna konekäskyt, joilla X:n arvoksi tulee Y+Z
    3. Anna konekäskyt, joilla Y:n arvoksi tulee Tbl[3]

     

  3. Javan suoritus. Missä olosuhteissa Javalla tehdyn ohjelman suoritus olisi nopeampaa/hitaampaa kuin saman ohjelman C:llä tai C++:lla tehty toteutus? Miksi?

     

  4. Itseään muuttava koodi. Joissakin suorittimissa, ttk-91 mukaanlukien, voidaan muistipaikan arvoa tulkita sekä koodina että datana. Tämä mahdollistaa itseään muuttavien ohjelmien toteuttamisen. Itseään muuttavassa ohjelmassa muutetaan suoritettavia konekäskyjä ennen niiden suoritusta. Joissakin tapauksissa tämä voi johtaa nopeampaan koodiin kuin tavanomaisemmat ratkaisut. Esimerkiksi, jokin usein suoritettu valinta voidaan jättää kokonaan pois, kun käskysarjan valinnan asemesta onkin jo etukäteen muutettu suoritettavaa käskysarjaa halutun mukaiseksi. Yleisesti ottaen itseään muuttava koodi johtaa aina monimutkaisempiin ohjelmiin, joiden suoritusta on vaikea ymmärtää ja joissa olevien virheiden korjaaminen voi olla erittäin vaikeata.

    Tee itseään muuttava ttk-91 ohjelma, jossa on käskysarja, joka

    1. ennen muutosta laskisi yhteen muuttujien X ja Y arvon, mutta
    2. muutoksen jälkeen laskeekin muuttujien X ja Y tulon. ADD käsky on siis muutettu MUL käskyksi.

    Muutos voidaan tehdä esimerkiksi vaihtamalla koko käsky tai editoimalla kyseistä käskyä. Kumpaa tapaa käytit? Osaatko tehdä sen sillä toisella tavalla? 
    Vihje: käsky "A     ADD  R2, R3" voidaan ladata R1:een tavallisella "LOAD   R1, A" käskyllä.

     

  5. [1 htp] Vastaa kurssikyselyyn. Kiinnitä lisähuomiota kohtien 14 ja 19 vastauksiin. Ota lisäkysymysten vastaukset talteen laskuharjoituksissa tapahtuvaa keskustelua varten.

    Vastaa kurssikyselyn kohdassa 14 ("Miten kurssia voisi kehittää?") myös lisäkysymyksiin:  

    1. Montako tuntia olet käyttänyt tähän kurssiin yhteensä tähän asti aikaa?
      Luentojen seuraamiseen? Harjoituksiin? Itseopiskeluun?
    2. Kuinka suureen osaan luennoista osallistuit? (100%, 90%, ...)
    3. Jos osallistuit lähes kaikkiin luentoihin, niin opitko perusasiat luennoilla vai pitikö niitä vielä kovasti opiskella kirjoista?
    4. Käytitkö englanninkielisiä oppikirjoja? Kuinka paljon?

Varaudu esittämään kaikki Koksiin liittyvät tehtävät mikrotietokoneella harjoitustilaisuudessa. Pidä mukanasi levykettä harjoitusta varten tekemiesi ohjelmien tallettamiseen.


Paivi.Kuuppelomaki@cs.Helsinki.FI