Tietämyksen muodostaminen tai tiedon louhinta
(data mining, knowledge discovery) on
tietojenkäsittelytieteen osa-alue, jolla tutkitaan ja kehitetään
menetelmiä hyödyllisen tietämyksen muodostamiseksi suurista
datamassoista. Alalla on läheiset yhteydet koneoppimiseen,
tekoälyyn, tilastotieteeseen ja tietokantoihin.
Seminaarissa käsitellään uusien tutkimusartikkelien pohjalta
tietämyksen muodostamista erilaisista ajankohtaisista näkökulmista.
Osallistujilta edellytetään tieteellisen kirjoittamisen kurssin
suorittamista ja perustietoja tiedonhallinnasta. Osallistujilta
toivotaan tietämyksen muodostamisen kurssin suorittamista tai
vastaavia esitietoja. Hyödyllisiä kursseja seminaaria varten
ovat mm. koneoppiminen, tiedonhallinta I&II ja logiikka I.
Aiemman tietämyksen muodostamisen seminaarin suorittaminen ei ole
este seminaariin osallistumiselle.
Seminaari suoritetaan osallistumalla aktiivisesti seminaarin työskentelyyn.
Työskentelymuotoja ovat tieteelliseen lähdemateriaaliin perehtyminen,
raportin kirjoittaminen ja esitelmän pitäminen,
raporttien lukeminen ja esitelmiin osallistuminen,
lyhyisiin harjoituksiin osallistuminen, sekä oppimispäiväkirjan pito.
Seminaarin tarkoituksena
on oppia uusia asioita, oppia tekemään ja pitämään esityksiä
sekä keskustella yhdessä pidettyjen aiheiden pohjalta!
Jotta seminaari ei jäisi passiiviseksi kokemukseksi, jossa sen
paremmin esittäjä kuin kuulijatkaan eivät saa aiheista mitään
irti, kannattaa esitysten tekemisessä kannattaa pitää ohjenuorana
sitä, että tekee sekä kirjallisesta että suullisesta esityksestä
sellaisen, että sen ymmärtää ITSE ja että kuulijoillakin on
mahdollisuus se ymmärtää. Tämä edellyttää sitä, että esittäjä
perehtyy aiheeseen niin hyvin, että ymmärtää mistä
artikkelissa ja aihepiirissä on kyse - aiheeseen tutustumiseen,
artikkeli(e)n lukemiseen ja esitelmän tekemiseen kannattaa varata
siis riittävästi aikaa riittävän pitkällä aikavälillä, jotta
uuden aihepiirin asioita ehtii myös sulatella.
Kuulijoille pitäisi
pyrkiä esittämään kirjallisessa ja suullisessa esityksessä
sekä esitettävän aihepiirin perusteet että
artikkeleissa esitettyjen menetelmien erikoispiirteitä
sopivalla tarkkuudella; tavoitteena olisi pyrkiä pois tasolta,
jossa esitetään vain kaavoja kaavojen perään, ilman että
kokonaisuudesta saa mitään kuvaa. Esityksiä saa höystää
vaikkapa mahdollisesti verkosta löytyvällä aiheeseen
liittyvällä ohjelmiston demolla tms., jos itsellä riittää
aiheeseen kiinnostusta!
Kannattaa muistaa, että kirjallisella raportilla ja suullisella
esitelmällä on osin erilaiset tarkoitukset. Esitelmässä kuulijoille
välitetään sisällön keskeiset ajatukset, tarvittaessa sopivasti asioita
yksinkertaistaen. Hyvä esitelmä sisältää - tietysti aiheesta riippuen -
runsaasti esimerkkejä, jotka havainnollistavat aihetta, ja vain
sellaisia valikoituja teknisiä yksityiskohtia, jotka ovat tärkeitä
ja joita ehditään käsitellä riittävästi esitelmän aikana.
Raportissa korostuu esitelmää enemmän täsmällisyys ja tieteellinen
ilmaisu. Raporttikin on usein tiivistelmä käytetystä lähdemateriaalista,
joten valintaa ja karsintaa täytyy tehdä. Valitut asiat tulee sitten
kuvata raportissa riittävällä tarkkuudella; karsittujen asioiden
kohdalla voi tarvittaessa viitata lyhyemmin lähdemateriaaliin.
Seminaarin toiminta ja suoritus lyhyesti:
-
Kirjallinen esitys (1/3 arvostelusta)
-
pituus n. 10 sivua
(valmisteluohjeita esim.
tieteellisen kirjoittamisen kurssin sivuilla)
-
jakelu viimeistään viikkoa ennen esitelmää
-
paperilla (yksi kappale aina seminaarimappiin) ja
mielellään sähköisenä (linkki tai dokumentti seminaarin vetäjälle;
mieluiten ps tai pdf)
-
apua ja neuvoja saa kysyä seminaarin vetäjältä, ks. yhteystiedot
ylempää
-
Suullinen esitys (1/3 arvostelusta)
-
pituus n. 1 tunti, kysymysten ja keskustelun kanssa reilu tunti
-
videotykki ja mikro käytettävissä
(jos tarvitsette mikroa, varatkaa valmisteluaikaa ennen esitelmää!)
-
3 "harjoitustehtävää"
-
ratkaistavissa raportin ja esitelmän perusteella
-
käsittelevät keskeisiä asioita, edesauttavat oppimista
-
toimitetaan vetäjälle esitelmän alussa, käsitellään esitelmän jälkeen
-
Muu aktiivinen osallistuminen (1/3 arvostelusta)
-
muiden raporttien lukeminen ennen esitelmää
-
keskustelu ja kysely esitelmien yhteydessä
-
"harjoitukset" esitelmän jälkeen raportin ja esitelmän pohjalta
-
oppimispäiväkirja
-
sähköpostitse seminaarin vetäjälle esitelmää seuraavana päivänä
-
omia ajatuksia ja kommentteja
(esim. mikä oli mielenkiintoista? mahdollisesti hyödyllistä?
mitä hyvää ja huonoa raportissa ja esitelmässä oli? jne)
-
vapaamuotoisesti, 10-15 min riittää
-
seminaarin vetäjän koostama palaute annetaan esitelmän pitäjälle
-
myös esitelmän pitäjä jättää arvion omasta raportistaan ja esitelmästään
-
Kts myös laitoksen
seminaariohjetta.