Sossu-projekti PÖYTÄKIRJA AS 16.3.2006 ASIAKASTAPAAMINEN Aika ja paikka 6.2.2006 klo 09:00 - 10:15 4. kerroksen kokoushuone Stakes Lintulahdenkuja 4, Helsinki Osallistujat Ari Suominen Jarmo Hakala, puheenjohtaja Tero Meltti, asiakkaan edustaja Petteri Kankkunen, asiakkaan edustaja 1. Tapaamisen avaus ja järjestäytyminen Tero Meltti avasi tapaamisen klo 09:00. Sovittiin, että Jarmo johtaa puhetta ja Ari pitää pöytäkirjaa. Edetään käsittelemällä käyttötapaukset ja sen jälkeen käyttöliittymädemot. 2. Käyttötapaukset Ensimmäiseksi keskusteltiin käyttäjien nimityksistä (Vaatimusmäärittelyn kappale 3.2). Sovittiin, että käyttäjät ovat vastaaja ja ylläpitäjä. Käyttötapauksiin ei asiakkalla ollut varsinaisia huomautuksia. Eniten kysymyksiä herätti käyttötapaus vastaajan (itse)analysointi: - kun vastauksia verrataan toisten vastaajien vastauksiin, täytyy näitä olla vähintään viisi, jotta voidaan antaa vertailuarvo. - trendianalyysi: mikä on oma vastaajan tilanne esim. kolmen kk:n päästä. - kyselyn laatimisvaiheessa täytyy päätää, mitkä vastaukset viedään tiivistelmään. (onko järkeä paluttaa vastaajalle sanasta sanaan osa vastauksista tiivistelmänä?) Toinen jatkokehitystä kaipaava käyttötapaus oli vastausten syöttö (tai kysymysten laatiminen): - niiden kysymysten määrittely, joihin on pakko vastata ja mitkä voidaan jättää vastaamatta? Totetus? 3. Käyttöliittymädemo Asiakas oli tyytyväinen käyttöliittymään tässä vaiheessa. Keskusteltiin vastausten viemisestä exceliin analysoitavaksi. Tämä tulisi olla mahdollisimman helppokäyttöinen: Excelissä olisi hyvä olla kysymysten nimet. Keskusteltiin voiko määritellä kysymyksille muuttujat. Esim. jos kysyttäisiin mielialaa, kysymyksen muuttuja olisi masentuneisuus. Keskusteltiin kysymyspankista. Kyselyjen laatimista helpottaisi, jos valmiita usein toistuvia kysymyksiä (esim. kunta) voisi poimia valmiina. Puhuttiin käyttöliittymän sisällysluttelosta: sinne kysymysten nimet ei kysymystyyppi. Uutta kyselyä tallennettaessa vaihtoehdot ovat julkaistu ja julkaisematon. 4. Sovitut asiat ja tehtävät Sovittiin, että lisäykset käyttötapauksiin ja/tai ohjelmiston ominaisuuksiin sovitaan seuraavan tapaamisen yhteydesä. 5. Seuraavan asiakastapaamisen ajankohta ja osallistujat Sovittiin, että seuraava asiakastapaaminen pidetään viikolla 13 ti 28.3. klo 14.00 - 16:00 ja siihen osallistuvat Tero, Petteri, Ari ja Jarmo. 6. Kokouksen päättäminen Jarmo päätti tapaamisen klo 10:15.