Swingin käyttöohjeita
Yleistä
Jotta swing-pakkauksen luokkia voitaisiin käyttää, on
käännösyksikön alkuun lisättävä import-käsky:
import javax.swing.*;
Usein tarvitut luokat Graphics ja Color ovat awt-pakkauksessa, joten ne
on tarvittaessa otettava myöskin samalla tavalla käyttöön:
import java.awt.Color;
import java.awt.Graphics;
Swing -luokkien käyttö on pitkälle samanlaista kuin awt -luokkien.
JFrame
JFrame vastaa awt-pakkauksen luokkaa Frame, mutta nämä kaksi eivät ole
täysin yhteensopivia. Siinä, missä awt.Frame -luokassa komponentit
lisätään käskyllä this.add(komponentti);,
JFramessa pitää lisäykset tehdä JFramen lapsiluokkaan JRootPane.
Tämä onnistuu lisäämällä edellisen metodin eteen toisen metodikutsun:
this.getContentPane().add(komponentti);
JPanel & JComponent
Piirtoalustana käytetään joko JPanel- tai JComponent -luokkaa. Piirtäminen
hoituu totuttuun tapaan paint(Graphics) -metodilla.
JScrollPane
Kovin paljoa ei mahdu kerralla ruudulle, joten ainakin vaativassa
käytössä olisi hyvä, että yhtä isoa kaaviota voisi vierittää eri
suuntiin. Tämä onnistuu sijoittamalla Canvas- tai JComponent -olion
JScrollPanen 'sisälle' konstruktorissa
JScrollPane a = new JScrollPane(komponentti);
Muita hyödyllisiä luokkia
Tässä vaiheessa tarpeettomat luokat on mainittu suluissa.
JButton
JMenu
JMenuItem
JMenuBar
JSeparator
JToolBar
ImageIcon
JDialog