Pisteytys luodaan peleihin yleensä muuttujien avulla. Muuttujat ovat laatikoita, joihin voi asettaa arvoja. Uuden muuttujan lisääminen tapahtuu valitsemalla "Muuttujat" -skriptivalikko, ja klikkaamalla nappia "Uusi muuttuja".
Kun nappia "Uusi muuttuja" painaa, Scratch avaa ikkunan jossa kysytään muuttujan nimeä. Muuttujat voivat olla olla joko tiettyyn hahmoon liittyviä, tai kaikkiin hahmoihin liittyviä. Koska haluamme esittää pelin pisteet, käytetään muuttujaa joka on kaikille hahmoille näkyvissä.
Nyt esiintymislavan vasemmassa yläkulmassa näkyy pisteet. Muuttujalla pisteet on aluksi arvo 0.
Muuttujat-skriptivalikossa on toimintoja pisteiden muuttamiseen ja asettamiseen. Eräs idea peliin on sellainen, jossa pisteitä saa aina toiseen hahmoon osuttaessa. Tällöin pisteitä muutettaisiin aina jos hahmoon osutaan. Luodaan toinen hahmo, ja lisätään sille toiminto "aina jos Hahmo 1 osuu minuun, pisteiden määrä kasvaa yhdellä". Alle asetettu sekunnin odotus tarkoittaa että pisteet kasvavat kerran sekunnissa.
Huomaamme että pelin pisteet eivät nollaannu jos aloitamme pelin! Lisätään esiintymislavalle oma skripti, joka nollaa pisteet aina kun vihreää lippua painetaan.
Pääset nyt harjoittelemaan kissan liikuttamista. Pelissä kissan pitää jahdata tikku-ukkoa. Kissaa ohjataan näppäimistöllä. Toteuta näppäimistöllä ohjaaminen itse.