Takaisin: Materiaali

Koodauspaja

Koodauspajan materiaalit on tehty 7 yksittäistä tunnin käyntikertaa varten. Kunkin kerran peli on sopiva nimenomaan aloittelijoille.

Koodauspaja järjestettiin Vantaan kirjastoissa loppusyksystä 2014. Paja järjestettiin samanaikaisesti kolmessa eri kirjastossa, Myyrmäessä, Pointissa ja Tikkurilassa, kuutena peräkkäisenä viikkona. Kullakin koodauspajakerralla ohjattiin sama peli kahdesti peräkkäin eri ryhmille. Osa osallistujista ilmoittautui useammille viikoille, mutta kullakin kerralla joukkoon liittyi myös ihan aloittelijoita. Paja oli suunnattu 9-13 -vuotiaille.

Scratch-esittely

Scratch-ympäristön esittely

Pelimateriaalit

Helppo keräilypeli (aloittelijan opas)

Opettajan oppaat:

  1. Pong
  2. Keräilypeli
  3. Pong-jalkapallo
  4. Selviytymiskeräilypeli
  5. Seikkaileva lemmikki
  6. Avaruusammuskelu
  7. Lentely/väistelypeli

Snap!

(TODO)

Pajoissa suunnitellut pelit

Snap!

Scratchin kaltainen graafinen ohjelmointikieli. Kuten Scratchiin niin myös Snap!:iin voi luoda oman käyttäjätunnuksen ja tallettaa projektejaan pilveen. Omalle koneelle voi myös "viedä" projektin .xml-muodossa.

Kielen voi vaihtaa suomeksi sivun ylälaidan mutterista.

Projektin voi asettaa julkiseksi mm. näin: Valitse ylärivin "tyhjä arkki" -ikoni, (tallenna nimellä jos et ole vielä tehnyt sitä), Avaa... ja seuraavassa näkymässä valitse projekti ja klikkaa Share. Muille näkyvä projekti on lihavoitu. Tämän jälkeen avaa projekti ja kopioi avautuvan sivun osoite jaettavaksi haluamillasi keinoin.