Adaptiiviset oppimisympäristöt -seminaari (2 ov)

Syksy 2000, 18.9.-4.12. ma 12-14 A320
Tietojenkäsittelytieteen laitos (Teollisuuskatu 23 Vallilassa)
Jaakko Kurhila


Seminaarin sisältö

Seminaarissa perehdytään käyttäjän (oppijan) mukaan mukautuviin ja mukautettaviin tietokoneperustaisiin oppimisympäristöihin. Oppimisympäristöllä käsitetään tässä yhteydessä mikä tahansa tila ja/tai järjestelmä, jossa tai jonka avulla oppimista tapahtuu. Adaptiivisia oppimisympäristöjä on tutkittu ja toteutettu 60-luvulta lähtien. Viimeaikaiset järjestelmät liittyvät usein adaptiiviseen hypermediaan. Tästä johtuen monet järjestelmät toimivat nykyään WWW:ssä.

Aiheesta ei ole olemassa hyvää yhtä kirjaa. Mainio johdatus aihepiiriin on Etienne Wengerin kirja Artificial Intelligence and Tutoring Systems. Vaikka kirja on vuodelta 1987, sen sisältämä asia on erittäin käyttökelpoista. Seminaariesitelmien tulee pohjautua erillisiin tutkimusartikkeleihin, joiden etsiminen on opiskelijan tehtävä; tarpeen vaatiessa voi kääntyä seminaarin vetäjän puoleen. Kunkin aiheen jälkeen on lueteltu nimi(ä) ja artikkelien otsikoita tai avainsanoja, jotka helpottavat etsimistä.
 
 

Seminaarin suoritustapa

Seminaari suoritetaan perinteisellä tavalla: Kirjallinen esitelmä tarkoittaa 8-10 sivua toimitettuna osoitteeseen kurhila@cs.helsinki.fi (jolloin seminaariesitelmät ovat ladattavissa seminaarin www-sivulta www.cs.helsinki.fi/u/kurhila/aoy.html). Esitelmä pitää toimittaa viikkoa ennen suullista esitystä. Suullinen esitys on sovittuna päivänä ja kestoltaa 45-60 min riippuen esitysten lukumäärästä sillä seminaarikerralla. Aktiivinen osallistuminen tarkoittaa osallistumista vähintään yhdeksään seminaarikertaan syksyn kahdestatoista mahdollisesta.  Virallisia opponentteja esityksissä ei ole, vaan kaikkien on syytä olla aktiivisia myös esitelmätilaisuuksissa.
 

Esitietovaatimukset

Varsinaisia esitietovaatimuksia seminaariin ei ole; myös sivuaineopiskelijat voivat osallistua seminaariin. Osallistujilta toivotaan Tieteellisen kirjoittamisen kurssin suoritusta, koska kirjallisen työn arviointiperusteet vastaavat Tieteellisen kirjoittamisen kurssin perusteita. Lisäksi Tietokoneavusteiset oppimisympäristöt -kurssin suorituksesta on hyötyä. Jos osallistujalla on takanaan kasvatustieteen opintoja, niitä kannattaa käyttää hyödyksi seminaariesitelmässä.

Koska osa adaptiivisista oppimisympäristöistä nojaa vahvasti tekoälytekniikoihin, aiheesta riippuen Tekoäly-kurssin tiedot voivat olla hyödyllisiä.
 
 

Seminaarin aihepiirit






Päivitetty 18.9.2000 J.Kurhila